Урок з математики для 6 класу
"Координатна площина"
Тема уроку «Координатна площина в житті людини».
Мета:
•
Закріпити навички знаходження
координат точок і побудови точок за їх координатами;
•
Показати практичне значення координатної площини в житті людини;
•
Навчити обробляти і узагальнювати отриману в результаті дослідження інформацію.
•
Формувати навички роботи в сфері самостійної пізнавальної діяльності, навички
роботи в команді.
•
Виховувати відповідальністю за доручену справу.
•
Виховувати уважність, акуратність при виконанні побудов
Розвивати
пізнавальний інтерес учнів, елементів
творчої діяльності; виховувати почуття прекрасного.
Обладнання:
Комп'ютер,
медіапроектор, картки із завданнями, презентація учнів «Координати навколо
нас», публікація учнів «Хто і коли придумав систему коодинат».
Хід уроку
"У математиці є
своя краса,
як у живописі й поезії".
І. Організаційний
момент.
Вітання вчителем учнів. Оголошення
теми, цілей, форми проведення уроку.
- Зверніть увагу на епіграф
нашого уроку. Сьогодні ми будемо доводити, що математика – це не суха наука, а
з її допомогою можна створювати красиве.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Фронтальне
опитування учнів (відповідають усно):
Закінчити фразу:
1. Що називається координатною
площиною?
2. Як називається горизонтальна
вісь?
3. Дайте назву вертикальної осі.
4. Як називається точка перетину
числових прямих?
5. Два числа, які задають положення точки на координатній
площині, називаються...
6. Як називається перше число?
Друге?
7. Чи можна в запису переставляти місцями
координати точки?
8. Якщо абсциса точки дорівнює
нулю, то точка лежить ...
9. Якщо ордината точки дорівнює нулю, то точка
лежить ...
10. Якщо обидві координати точки
рівні нулю, то точка лежить ...
- На дошці зображені пари координатних прямих, які перетинаються. Які із цих пар не утворять координатну площину? Чому? (слайд 3)
- Назвіть координати точок, зображених на координатній площині та вкажіть в якій чверті вони знаходяться. (слайд 4)
Зобразіть
на координатній площині точки: (-3;0), (2;0), (0;0), (0;5), (0; -2), (3;5),
(-1;2), (3;-3). (слайд 5)
- Табір туристів розташований у т. О довжині однієї клітинки відповідає відстань 1 км. Знайдіть координати місця, в яке прийдуть туристи, вийшовши з табору та пройшовши: (слайд 6)
а) 4 км на захід і 3 км на південь; (-4; -3)
б) 3 км на схід і 5 км на північ; (3; 5)
в) 2 км на захід і 4 км на північ; (-2; 4)
г) 2 км на схід. (2; 0)
ІІІ. Відомості з
історії (Учні роблять короткі
доповіді)
Ідея координат зародилася в давнину в
зв'язку з потребами астрономії, географії, живопису. Давньогрецький астроном
Клавдій Птолемей (IIв.) застосував географічні координати (довготу і широту)
для визначення місцезнаходження мореплавців. Ідеєю координат користувалися в
середні століття для визначення положення світил на небі, для визначення місця
на поверхні Землі. Прямокутної сіткою користувалися художники епохи
Відродження.
Застосовувати координати в математиці вперше
стали П'єр Ферма (1601-1665) і Рене Декарт (1596-1650). У 1637 році вийшла
книга Рене Декарта Міркування про метод ». У ній він запропонував новий
метод-метод координат, який дозволив переходити від точки в координатній
площині до пари чисел-її координатами.
Метод координат дозволяє будувати
графіки рівнянь, зображати геометрично різні залежності, виражені за допомогою
рівнянь і формул.
Терміни «абсциса» і «ордината»
були введені у вжиток Г. Лейбніцем (1646-1716) в 70-80 роки XVII століття.
Термін «координати» походить від латинського слова «ordinates» -
«упорядкований», а приставка «co» вказує на «спільність»: координат зазвичай
буває дві і більше. «Абсциса» (латинське слово «abscissus» - «відрізаний».
ІV. Весела
фізкультхвилинка (слайд 7)
Нахили виконувати за схемою (Х,
У),
де Х- вправо (додатне число),
вліво (від’ємне число);
У-вперед (додатне число), назад
(від’ємне число).
1) Початкове положення (0, 0).
Поставте руки на пояс, ноги на ширині плеч.
2)
Нахили починаємо:
(2;2), (0;0) (-2;-2), (0;0)
(3;-3), (0;0), (-3; 3),
(0;0)
(-1;-2), (0;0), (2;-3),
(0;0)
(2;-2), (0;0), (1;-3), (0;0)
Після
зарядки потрібно попрацювати.
V. Практична
робота (слайд
8)
Діти
об’єднуються в групи, на окремому листочку виконують завдання, отриманий
малюнок розфарбовують, презентують.
(0; 0), (- 1; 1), (-
3; 1), (- 2; 3), (- 3; 3), (- 4; 6), (0; 8), (2; 5), (2; 11),
(6; 10), (3; 9), (4;
5), (3; 0), (2; 0), (1; - 7), (3; - 8), (0; - 8), (0; 0).
Око
(3;10)
Картка 2
(білка)
(-2;4),(0;6), (0;5),
(1;6), (1;5), (2;3), (1;2), (2;-3), (5;4), (7;5), (7;6), (8;7), (9;7), (10;6),
(10;4), (3;-6), (2;-6), (0;-7), (-4;-7), (-1;-6), (-2;-5), (-2;-4), (-1;0),
(-4;0), (-1;1), (-1;2), (-2;3), (0;4).
Око
(-1;4)
Картка 3 (лисичка)
(- 8; - 9), (- 6; - 7), (- 3; - 7), (1; 1),
(1; 3), (4; 7), (4; 4), (7; 2,5), (4; 1),
(6;- 8), (7; - 8), (7;
- 9), (5; - 9), (3; - 3), (1,5; - 6), (3;- 8), (3; - 9), (- 8; - 9).
Око
(4;3)
Картка 4
(їжачок)
(- 1; - 3), (- 3; - 3), (- 4; - 2), (-7; -1), (-6; -1), (-7; 0), (-6; 0), (-7; 1),(-6; 1), (-7; 2), (-6; 2), (-6; 3), (-5; 2), (-5; 4), (-4; 3), (-4; 5), (-3; 4), (- 2; 6), (-1; 4),(0; 6), (1; 4), (2; 6), (3; 4), (4; 5), (4; 3), (5; 4), (5; 2), (6; 3), (6; 1), (7; 2),(7; 0), (9; -1), (4; -2), (5; -3), (3; -3), (2; -2), (-2; -2), (-1; -3).
Картка 5 (ведмедик)
(-4;5), (-3;5), (-3;6), (-2;7), (-1;7),
(-1;8), (0;8), (0;7), (1;7), (2;6), (2;4), (1;3), (1;2), (2;1), (2;-3), (3;-4),
(2;-4), (1;-8), (-2;-8), (-1;-7), (-1;-3), (-2;-1), (-6;-1), (-6;1),
(-3;1), (-2;2), (-2;3), (-3;3), (-4;4).
Картка 6 (лебідь)
1) (2; 7), (0; 5), (- 2;
7), (0; 8), (2; 7), (- 4; - 3), (4; 0), (11; - 2), (9; - 2), (11; - 3),(9; -
3), (5; - 7), (- 4; - 3).
2) Клюв: (- 4; 8), (- 2;
7), (- 4; 6).
3) Крило: (1; - 3), (4; -
2), (7; - 3), (4; - 5), (1; - 3).
4) око
: (0; 7).
Картка 7(літак )
1) (- 7; 0), (- 5;
2), (7; 2), (9; 5), (10; 5), (10; 1), (9; 0), (- 7; 0).
2) (0; 2), (5; 6),
(7; 6), (4; 2).
3) (0; 1), (6; -
3), (8; - 3), (4; 1), (0; 1).
Картка 8 (заєць)
(1;7), (0;10),
(-1;11), (-2;10), (0;7), (-2;5), (-7;3), (-8;0), (-9;1), (-9;0), (-7;-2),
(-2;-2), (-3;-1),
(-4;-1), (-1;3),
(0;-2), (1;-2), (0;0), (0;3), (1;4), (2;4), (3;5), (2;6), (1;9), (0;10), око (1;6)
Картка 9 (ракета)
(-3;-13),(-6;-13),
(-3;-5), (-3;6), (0;10), (3;6), (3;-5), (6;-13), (3;-13), (3;-8), (1;-8),
(2;-13),
(-2;-13), (-1;-8)
(-3;-8), (-3;-13).
Картка 10 (настільна лампа)
(0; 0), (- 3; 0), (-
3; - 1), (4; - 1), (4; 0), (1; 0), (6; 6), (0; 10), (1; 11), (- 2; 13),
(- 3; 12), (- 7; 12), (0; 5), (0; 9), (5; 6), (0; 0).
(- 3; 12), (- 7; 12), (0; 5), (0; 9), (5; 6), (0; 0).
Картка 11 (вертоліт)
(0;6),(-10;5),(-1;5),(-3;2), (-6;1),(-8;-1),(-8;-2),(-7;--3),(-5;-4) (4;-4),(6;-2),(14;-2),(15;5), (14;0) ,(6;0),(5;1),(1;3),(1;5),(10;5),(0;6)
VІ. Координатна
загадка:
Розшифруйте прислів’я за допомогою таблиці: (слайд 9)
(2;2), (5;1) (9;3), (5;2), (3;1), (7;1),(3;2), (1;1), (1;3), (2;2) (2;3), (12;1), (2;1), (10;1) (5;3), (10;3),
(4;1), (10;3)
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
к
|
л
|
м
|
н
|
о
|
ь
|
-
|
і
|
ї
|
ю
|
я
|
«пробіл»
|
2
|
п
|
р
|
с
|
т
|
у
|
ф
|
х
|
ч
|
ц
|
ш
|
щ
|
,
|
3
|
а
|
б
|
в
|
г
|
д
|
е
|
є
|
ж
|
з
|
и
|
й
|
.
|
VІІ. Рефлексія
Добре
зрозумів тему і працював на уроці
Недостатньо добре зрозумів тему,
мало працював на уроці
Ще
більше треба попрацювати над даною темою
VІІІ. Підсумок уроку
Де в житті застосовується система
координат? (слайд 10)
- Системи координат пронизують все практичне життя людини.
Це поштові адреси і номери телефонів, в поїзді
номер вагона і номер місця, в багатоповерховому будинку номер під'їзду і номер
поверху.
- Система координат в залі для глядачів (номер ряду і номер місця). Користуючись знанням координат можна скласти «живі картинки». Наприклад: «Жива картина» відкриття XII Всесвітнього фестивалю молоді та студентів у Москві в 1985 році.
- Географічні координати (довгота і широта) представлена на картах, туристичних маршрутах.
- Система координат використовується в шахах, де вертикалі позначаються цифрами, а горизонталі латинськими буквами.
- Систем координат ми користуємося, коли граємо в «Морський бій».
- Не обійтися без системи координат і в математиці, фізиці, статистиці, бухгалтерській справі.
У своїй побутовій та професійній діяльності людина
регулярно стикається з прямокутною декартовою системою координат, що має
величезне практичне застосування.
Значення системи координат велике: вона дозволяє визначити положення того чи
іншого об'єкта.
ІХ. Домашнє
завдання (слайд 12)
п. 44
№1301, 1303.
Багато гарного і цікавого матеріалу, дякую!
ВідповістиВидалити